Duță Daniel și Balint Gheorghe au realizat un studiu în care au încercat să afle cât de
deschiși sunt românii (în comparație cu națiunile din Europa de Est) în privința
activităților de tip outdoor.
Aceștia au realizat un chestionar în care au adresat o serie
de întrebări relevante pentru studiu, din care au reieșit câteva concluzii foarte
interesante.
Trebuie menționat că au fost adresate atât întrebări în format electronic
(online), cât și pe suport de hârtie (chestionare printate); perioada studiului a fost între
anii 2016 și 2017.
Este foarte important de remarcat faptul că, deși românii nu sunt atât de
dornici să facă activități de tip outdoor, măcar un procent de 94, 2% (online) și 78, 4%
(printate) au recunoscut că sunt familiarizați cu termenul de activități outdoor.
Un procent de aproximativ șaptezeci de procente (online și printate) au declarat că practică
în mod curent activități de tip outdoor. Cu toate acestea, în comparație cu populațiile din
Europa de Est, diferența procentuală este de aproximativ douăzeci de procente, în sens
favorabil celor din străinătate.
Aceștia practică în mod frecvent astfel de activități,
într-un procent de aproape nouăzeci la sută. Atunci când a fost vorba despre frecvența cu
care se execută aceste acțiuni, numărul celor care activează între 4 și 5 ore pe săptămână
sau mai mult de cinci ore săptămânal a fost de 0%.
Iar acest lucru se raportează la faptul
că un procent de aproape optsprezece la sută dintre est-europeni chiar fac mișcare mai mult
de cinci ore pe săptămână în aer liber.
În urma întrebărilor aplicate în chestionarele online și printate s-a putut constată faptul
că românii preferă să-și planifice activitățile outdoor împreună cu familia (68, 2%).
Desigur, scopul ieșirilor în aer liber sunt de relaxare, fără să implice un nivel fizic mult
prea ridicat. În ceea ce îi privește pe est-europeni, aceștia preferă să iasă ca o formă de
petrecere a timpului liber.
Desigur, unul dintre răspunsurile negative sunt legate de faptul
că există și un procent de 25, 92% de români care nici măcar nu sunt interesați să fie
implicați în astfel de activități outdoor. Ceea ce nu se întâmplă în celelalte state din
Europa de Est, acolo unde toată lumea (la nivelul respondenților) fac genul acesta de
activități.
Dintre românii care ies în natură, marea majoritate preferă activitățile prin pădure (de la
jogging și orientare turistică și până la paintball sau camping) – 51, 86% și pe cele de
munte (schi, cățărare, trekking, mersul cu bicicletă mountain-bike, etc.) – 31, 48%.
Majoritatea est-europenilor (71, 62%) preferă activitățile montane, ceea ce este elocvent în
comparație cu românii.
Toți respondenții din Europa de Est au menționat că genul acesta de
activități sunt realizate în totalitate în timpul liber, în timp ce doar 83, 33% dintre
români o fac în timpul liber, ceilalți, fie nu o fac deloc, fie o fac atunci când ar trebuie
să fie la cursurile școlare.
Se poate observa că banii îi condiționează atât pe români, cât și pe ceilalți est-europeni
atunci când vine vorba despre activitățile outdoor. Marea majoritatea a celor care au
răspuns au indicat faptul că nu alocă mai mult de 5-10% din bugetul lor acestor activități.
Diferențele survin atunci când este vorba despre echipamentul utilizat în vederea derulării
în bune condițiile a tuturor activităților outdoor. Românii preferă să nu folosească astfel
de echipament (75, 93%), să închirieze sau să împrumute (procente de aproximativ cinci la
sută și zece la sută).
Est-europenii își folosesc propriile echipamente pentru activitățile
outdoor (81, 66%) sau închiriază (zece procente).
Nu doar că aceștia nu sunt familiarizați cu ceea ce înseamnă cu adevărat activitățile
outdoor, dar un sfert dintre ei nici măcar nu practică acest gen de activitate.
În timp ce
restul est-europenilor alocă peste 5 ore acestui tip de activități, românii nu o fac; nici
măcar nu sunt interesați ca să se discute în instituțiile școlare despre activitățile
outdoor și nici ca acestea să se regăsească în programa școlară.
Românii ies în natură ca
formă de relaxare cu familia, nu folosesc propriul echipament și preferă să aloce o mică
parte din buget genului acestuia de activități.
Cu siguranță că, în timp, genul acesta de
activități o să fie din ce în ce mai preferat de către români, mai ales că favorizează
menținerea sănătății, așa că, sperăm că viitorul o să fie cât mai orientat spre outdoor!